Logo-banner

Istesting med "Kronprins Haakon".

Fotograf: Marius Bratrein/Norsk Polarinstitutt

Klimaskipet

«Kronprins Haakon» skal overvåke miljøet og drive klimaforskning i Arktis og Antarktis. Klima er også tatt med i betraktning når verdens mest avanserte forskningsskip ble bygget. For tiden testes båten ut i isen nord for Svalbard.

Norges nye isgående fartøy «Kronprins Haakon» blir et av verdens mest avanserte forskningsskip.

Denne uka er skipet på istesting nord for Svalbard. "Et råskinn i isen" blir det rapportert fra 83 grader Nord. 

Med 14 laboratorier som kan huse de fleste forskningsdisipliner, og med noen av de mest omfattende utstyrspakkene som er levert til et forskningsfartøy, skal skipet overvåke miljø- og klimatilstanden i havområdene i Arktis og Antarktis.

– Utstyrsmessig ligger skipet langt over andre båter. Det har blant annet den største leveransen av ekkolodd og sonarer som Kongsberg Maritime noensinne har satt om bord på et fartøy. Verftet Fincantieri har bygd både hangarskip og marinefartøy, men betegner dette skipet som det mest komplekse de noen gang har bygd. Bare noe slikt som kablene om bord kan strekkes fra Trondheim til Oslo, sier assisterende prosjektleder Øystein Mikelborg fra Norsk Polarinstitutt, som har vært med i prosessen fra begynnelse til slutt.

Les hele saken på Polarinstituttets nettsider.